Writing

The act of transforming trails of thoughts and clouds of feelings in rigid lines of words has always enchanted me. Though writing is not my trade, it is one of my favorite activities. I try to write ever so often, generally on things I have learned through my job but sometimes about life in general.

Books & Journals

Game Start

My master degree dissertation was condensed into a game design basics ebook. It is in portuguese and can be downloaded for free by submitting your email here. Game Start is under a Creative Commons license so feel free to use it for any fair use situation, including translations. This book proposes a framework to understand and discuss games, indenpendently if they are fun machines or tear jerkers.

Together with Game Start release, I decided to start a blog with the same name. The idea is to write short articles about specific topics of game development when I felt like it or when a topic got my attention. It is aimed to the Portuguese speaking game development community and you can check it on Medium and Tumblr.

Pense Pequeno

Pense Pequeno, or Think Small, is a series of texts on how to keep the focus on the game during development. Making games is a very hard, demanding and yet a lot of fun! But is easy to lose what is important when you are in the middle of the creative turmoil. Pense Pequeno is here to help! It is in portuguese and can be downloaded for free by submitting your email here.

Como entender e fazer Game Design

After teaching Game Design in the undergrad Digital Games degree at PUCPR for more than five years (and for I don’t know how many more in other courses of different durations…), I wrote this book to accompany the subject and serve as reference for students. It presents an introduction to the theme, which are the four components of game design and the relationship between them and some essential concepts for the area.

Livros & mais

Todos os livros estão disponíveis no Google Play, App Store e Amazon e são gratuitos em todas as lojas que permitem essa opção. Se na sua loja favorita ele não está, se inscreva na mailing list abaixo para receber uma cópia grátis!

Game Start

Eu lancei o Game Start como um e-book grátis em 2016, mas o grosso do texto nele vem da minha dissertação de mestrado de 2012. Muito do conteúdo foi atualizado e novos exemplos foram colocados. Esse livro é uma proposta de framework para entender jogos, seja como aparatos de diversão ou experiências emocionais. Para baixar Game Start e o Pense Pequeno, coloque seu email no campo no fim da página.

Junto com o lançamento do Game Start, eu comecei um blog com o mesmo nome. A idéia é escrever artigos curtos sobre tópicos em desenvolvimento de jogos. Uma comunidade bem interessante se formou ao redor dele e não me falta idéias de textos com esse pessoal. O Game Start está no Medium e no Tumblr.

Pense Pequeno

O Pense Pequeno começou como uma série de textos no Game Start e acabou virando um conjunto tão interessante que eu resolvi formatar em um livro. Fazer jogos é dificil e confuso e também incrível. Mas quando estamos no meio desse furacão de criatividade e trabalho, é muito fácil perder o foco, o motivo pelo qual esse jogo que vocês está fazendo existe. O Pense Pequeno existe para te ajudar nisso, para colocar sua atenção onde ela é mais necessária em cada momento do desenvolvimento. Para baixar o Pense Pequeno e o Game Start, coloque seu email no campo no fim da página.

Como entender e fazer Game Design

Depois de lecionar a matéria de Game Design no curso de graduação em Jogos Digitais da PUCPR por mais de cinco anos (e por não sei quantos mais em outros cursos de diferentes durações…), eu escrevi esse livro para acompanhar a matéria e servir de referência para os alunos. Ele apresenta uma introdução ao tema, quais os quatro componentes do game design e a relação entre eles e alguns conceitos essenciais para área.